Newsy

Total Cost of Ownership

Czyli na co zwrócić uwagę, kupując nowy samochód.

Błażej Jarząb

12 sierpnia, 2022 · 5 min czytania

CZYTAJ WIĘCEJ
Strona główna - Newsy - Nie tylko cena…

Decydując się na zakup nowego samochodu zwykle rozpoczynamy rozważania od podjęcia decyzji o tym ile ma on kosztować.

Jednak cena zakupu nowego samochodu nie jest ostatecznym kosztem, jaki poniesiemy i warto dobrze przyjrzeć się dodatkowym nakładom finansowym, jakie będziemy ponosić użytkując samochód. Na co zatem warto zwrócić uwagę przed zakupem?

Z badania, które zostało przeprowadzone przez Millward Brown na zlecenie marki Volkswagen wynika, że dla ośmiu na dziesięciu kierowców cena jest najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze konkretnego samochodu. Tymczasem to nie w podstawowych cennikach znajdziemy najważniejsze czynniki wpływające na rzeczywisty koszt posiadania auta.

TCO, czyli?

Total Cost of Ownership, pozwala spojrzeć na zakup samochodu szerzej niż tylko przez pryzmat ceny zakupu. To dlatego marka uważana za drogą, może być w perspektywie np. trzech lat dużo bardziej opłacalna niż teoretycznie tańsze w ofercie promocyjnej auto innej marki.

TCO to podejście zakładające przeliczenie wszystkich kosztów związanych z zakupem, eksploatacją, ubezpieczeniem i późniejszą odsprzedażą pojazdu.

Przyjrzyjmy się wszystkim składowym rzeczywistej ceny samochodu.

Na dobry początek – cena

Cena zakupu oczywiście jest niezwykle istotna, warto korzystać z sezonowych rabatów, które sprawiają ,że nieco droższe marki stają się cenowo atrakcyjne. Trzeba jednak pamiętać, że cena to jeszcze nie wszystko.

Codzienna eksploatacja – czyli kilka słów o zużyciu paliwa

Drugim najczęściej wskazywanym przez Polaków czynnikiem jest zużycie paliwa. Rachunki ze stacji benzynowych lub koszt ładowania samochodu elektrycznego to najbardziej odczuwalny (obok kosztów zakupu) koszt utrzymania samochodu. W przypadku samochodów średniej klasy zakup benzyny lub oleju napędowego to około jednej czwartej kosztów utrzymania auta. Właśnie dlatego warto porównywać deklarowane zużycie paliwa w poszczególnych modelach. Testy laboratoryjne mają oczywiście swoje wady – zużycie paliwa w realnych warunkach jest zwykle znacznie większe. Ale trzeba pamiętać, że każdy nowy samochód przechodzi dokładnie te same testy, dlatego wyniki prób laboratoryjnych warto porównywać – jeżeli samochód A w laboratorium zużyje więcej paliwa niż auto B, to w rzeczywistości będzie tak samo.

Koszty serwisowania i przeglądów

Przeglądy okresowe musi przechodzić każde auto. By utrzymać gwarancję, kierowca musi zgłaszać się do ASO w wyznaczonych przez producenta odstępach czasu, regulowanych przebiegiem. Najczęściej spotykanymi na rynku są przeglądy co 15 lub co 20 tys. km. Rzadkością są przeglądy co 30 tys. km. Warto też zainteresować się pakietami serwisowymi, które często dostępne są w ramach promocji. Koszt przeglądów oraz ich wymagana częstotliwość to zatem bardzo istotna kwesta w spojrzeniu na koszt eksploatacji samochodu.

Utrata wartości w czasie

Podczas gdy cena najważniejsza jest dla 76 proc.  Polaków, na utratę wartości zwraca uwagę niewielu. I właśnie to jest największym grzechem klientów zainteresowanych zakupem nowego samochodu, bo utrata wartości to czynnik zdecydowanie najbardziej wpływający na koszty użytkowania nowego samochodu. Od czego ona zależy? Od renomy marki i modelu, od bezawaryjności i popytu na samochód na rynku wtórnym – im większy, tym większa wartość rezydualna. Według danych z najpopularniejszego serwisu aukcyjnego w Polsce najczęściej poszukiwaną marką na rynku wtórnym jest Volkswagen. Inne niemieckie marki również okupują wysokie miejsca w tym rankingu. Cenione są też marki japońskie, ale to Golf i Passat od lat dominują w tym zestawieniu.

Zainteresowaniom Polaków wtórują badania Eurotaxu. Wynika z nich, że Polo, Golf czy Passat tracą na wartości mniej od swoich głównych rywali. Mniej kosztuje też ich tankowanie i serwisowanie. Koszty ich utrzymania bardzo szybko zacierają różnice w cennikach, choć i te ostatnie są niwelowane ogromnymi rabatami.

Najtańszy samochód to nie ten, którego cena jest najniższa. To ten, który zużywa najmniej paliwa, najrzadziej trafia do serwisu i najmniej traci na wartości.

TCO pokazuje, że dla młodego człowieka rozpoczynającego karierę zakup nowego Volkswagena Polo może być dużo korzystniejszy niż zakup wiekowego, często psującego się auta używanego. TCO to również bardzo ważny czynnik decydujący o zakupie aut flotowych. Już w dniu zakupu przedsiębiorstwo musi wiedzieć, za ile odsprzeda samochód po czasie użytkowania. Im wyższą cenę uzyska, tym spadek wartości będzie mniejszy, a wartość rezydualna auta wyższa. I właśnie dlatego cena zakupu auta to nie jedyny parametr decydujący przy wyborze auta.

Szacowaniem wartości rezydualnej zajmują się wyspecjalizowane firmy lub doradcy flotowi w punktach dealerskich.

Przy zakupie samochodu, warto więc wziąć pod uwagę wiele czynników. Dobrze wypytać sprzedawcę o wszystkie, nawet najdrobniejsze koszty, jakie przyjdzie nam ponieść podczas użytkowania auta oraz jaka jest wartość rezydualną interesującego nas modelu. Da nam to pojęcie, jakie czekają nas koszty użytkowania i za ile będziemy mogli je później odsprzedać.

Pokaż porównanie (1/3)

PORÓWNYWARKA JEST PEŁNA!

W porównywarce mogą znajdować się jednocześnie trzy samochody.

Wybierz samochód, który mamy zastąpić Audi Q7 45 TDI quattro.

OBSERWUJ SAMOCHÓD

Podaj swój e-mail żeby być na bieżąco ze statusem dostępności tego samochodu oraz zmianą ceny.

UDOSTĘPNIANIE

Wybierz gdzie chcesz udostępnić ofertę.

OBOWIĄZEK INFORMACYJNY

W związku z realizacją wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO”), informujemy o zasadach przetwarzania Państwa danych osobowych oraz o przysługujących Państwu prawach z tym związanych.

1. Współadministratorami danych osobowych są:

1. LELLEK sp. z o.o. ul. Opolska 2c 45-960 Opole,
2. LELLEK Gliwice sp. z o.o. ul. Portowa 2 44-100 Gliwice,
3. LELLEK Koźle sp. z o.o. ul. B. Chrobrego 25 47-200 Kędzierzyn- Koźle,
4. LELLEK Katowice sp. z o.o. Oddział w Katowicach ul. T. Kościuszki 328 40-608 Katowice,
5. 3L.PL. z o.o. ul. Opolska 2c 45-960 Opole.

1. Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych - iod@lellek.com.pl

2. Numer telefonu – Biuro Obsługi Klienta: 801 535 535.

3. Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu:

1. podniesienia bezpieczeństwa i rzetelności obsługi klienta,

2. przygotowania oferty;

3. weryfikacji możliwości zawarcia umowy,

4. realizacji usług,

5. obsługi zgłoszeń i udzielania odpowiedzi na zgłoszenia.

1. Odbiorcami Państwa danych osobowych będą:

1. wyłącznie podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa,

2. osoby upoważnione przez Administratora do przetwarzania danych w ramach wykonywania swoich obowiązków służbowych,

3. podmioty, którym Administrator zleca wykonanie czynności, z którymi wiąże się konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające).

1. Państwa dane będą przechowywane przez Administratora przez okres nie dłuższy niż wymagają tego przepisy prawa lub do czasu cofnięcia wcześniej udzielonej przez Państwa zgody.

2. Posiadają Państwo prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, żądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych, jak również prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem

3. Mają Państwo prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) w uzasadnionych przypadkach stwierdzenia przetwarzania Państwa danych niezgodnego z prawem.

4. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże Ich brak uniemożliwi realizację powyższych celów oraz kontakt z Państwem.

5. Dane udostępnione przez Państwa nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą podlegały profilowaniu.

6. Administrator nie przekazuje danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.

Porozmawiamy
na żywo?