Minione lata zdecydowanie zrewolucjonizowały rynek motoryzacji.
W 2018 roku nie spodziewaliśmy się tak licznej gamy samochodów z zielonymi tablicami rejestracjami na ulicach naszych miast. Plan obrany parę lat temu przez branżę motoryzacyjną powoli zaczyna się spełniać na naszych oczach. Samochód elektryczny nie jest już egzotyczny wymysłem lub środkiem transportu kojarzonym z bogatymi krajami dalekiej Skandynawii. Powoli rozumiemy, że jeśli mamy możliwość jest to idealna alternatywa dla samochodu spalinowego.
„Way To Zero” to plan Volkswagena, który dotyczy rozwoju mobilności neutralnej dla klimatu. Bogaty pakiet działań obejmuje inicjatywy, które mają na celu przyspieszenie zrównoważonych: produkcji i użytkowania samochodów elektrycznych. Volkswagen dąży do ograniczenia emisji CO2 w Europie średnio o około 17 ton na samochód do 2030 roku, oznacza to mniejszą o 40 procent emisję CO2 niż w 2018 roku. Do 2025 roku w dekarbonizację firma zainwestuje 14 miliardów euro. Do końca dekady energia elektryczna zasilająca fabryki w Europie oraz w Ameryce Północnej i Południowej będzie pochodzić ze źródeł odnawialnych.
Volkswagen otwiera nowy rozdział w historii motoryzacji modelem ID.3 – motoryzacji elektrycznej i zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju. Stylistyka nowego modelu świadczy o jego charakterze – ID.3 ma płynne kształty podkreślone miękkimi liniami, jego nadwozie jest kompaktowe i zwarte, a reflektory wyglądają jak oczy. Niski współczynnik oporu powietrza Cx równy 0,27 mocno przyczynia się do zwiększenia zasięgu samochodu.
Volkswagen ID.3
ID.3 to pierwszy model skonstruowany na modułowej platformie podłogowej MEB Volkswagena, wyróżnia się prostą i ikoniczną stylistyką zdolną oprzeć się upływowi czasu.
Kluczowe elementy charakteryzujące model ID.3 to przede wszystkim:
- Przyjazne spojrzenie: reflektory nadają kompaktowemu autu elektrycznemu sympatyczny, ludzki wygląd.
- Open Space: kabina obszerna jak w samochodzie średniej klasy – konstrukcja oparta na platformie MEB, z krótkimi zwisami nadwozia i dużym rozstawem osi sprawia, że w kabinie jest dużo więcej miejsca niż w tradycyjnych kompaktach.
- Prosta obsługa: niemal wszystkie funkcje uruchamia się poprzez dotyk lub komendy głosowe w ramach systemu „Cześć ID.” Świetlna listwa ID. Light nawiązuje wizualną komunikację z kierowcą i pasażerami. Wyświetlacz head-up w technologii rozszerzonej rzeczywistości wyświetla informacje w otoczeniu auta.
- Pełne wyposażenie: zestaw opcjonalnych rozwiązań jest bardzo bogaty.
- Inteligentna komunikacja: system multimedialny i usługi skupione w We Connect Start pozwalają nawiązać ID.3 łączność z otoczeniem. Dzięki temu samochód i system nawigacji zyskują nowe możliwości.
- Spojrzenie w przód: systemy wspomagające sprawiają, że podróż ID.3 jest bezstresowa i komfortowa.
- Nowa platforma elektroniczna: oprogramowanie modelu ID.3 zaprojektowano według nowej koncepcji, dzięki której po zakupie auta można aktualizować jego różne funkcje.
- Mocny silnik elektryczny: umieszczony z tyłu samochodu silnik nowego ID.3 w wersji dostępnej w chwili rozpoczęcia sprzedaży ma moc 150 kW (204 KM). W 2021 w ofercie pojawi się wersja o mocy 107 kW (146 KM).
- Akumulatory na miarę: w ID.3 są montowane litowo-jonowe akumulatory o pojemności 58 lub 77 kWh. Zasięg auta (wg WLTP) wynosi nawet do 549 km. Później oferowany będzie akumulator o mniejszej pojemności.
- Dynamiczne właściwości jezdne: konstrukcja auta sprawia, że jego środek ciężkości znajduje się nisko, a ciężar jest optymalnie rozłożony między osie. Dzięki temu ID.3 jest zwinny i zwrotny.
- Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie: w razie wypadku ważną rolę ochronną pełnią wytrzymała obudowa akumulatora i centralna poduszka powietrzna.
- Szybkie ładowanie, sprawna podróż: akumulator ID.3 można zasilać prądem przemiennym (AC) i stałym (DC), także z tzw. szybkich ładowarek. Auto z największym akumulatorem można w ciągu zaledwie 30 minut naładować prądem o mocy do 125 kW do poziomu zapewniającego przejechanie 350 km.
- Proste ładowanie: We Charge to przepustka do stworzonego przez Volkswagena ekosystemu ładowania akumulatorów. W Europie klienci mają do dyspozycji ponad 150.000 publicznych punktów ładowania, w sieci szybkich ładowarek IONITY mogą korzystać ze specjalnych taryf.
I co najważniejsze i warte podkreślenia:
Neutralny bilans emisji CO2: ID.3 jest produkowany w Zwickau w sposób nie obciążający bilansu emisji dwutlenku węgla, także użytkowanie auta może być neutralne dla klimatu, jeśli korzysta się z „zielonego” prądu oferowanego przez Polenergię – partnera Volkswagena.
Volkswagen ID.3.
Volkswagen ID.4
Kolejny model Volkswagena, która odciska się na karcie historii motoryzacji to pierwszy elektryczny SUV w gamie marki – ID.4. ID.4 jest pierwszym SUV-em Volkswagena wyposażonym w napęd wyłącznie elektryczny i jednocześnie pierwszym elektrycznym modelem marki wytwarzanym na kilku kontynentach. Należy do największego segmentu aut na świecie – klasy kompaktowych SUV-ów. ID.4 charakteryzuje się wyrazistymi proporcjami i futurystycznym wyglądem. Inspiracji dla prostych, opływowych kształtów dostarczyła natura. Auto ma bardzo dobre właściwości aerodynamiczne, współczynnik oporu powietrza cx wynosi 0,28. Co jeszcze ma do zaoferowania ten w pełni elektryczny SUV? Do wyboru dwa akumulatory o różnej pojemności: ID.4 Pure oraz ID.4 Pure Performance są wyposażone w akumulatory o pojemności 52 kWh oraz w silnik elektryczny osiągający – odpowiednio – moc: 109 kW (148 KM) i 125 kW (170 KM). ID.4 Pro Performance wykorzystuje akumulator o pojemności energetycznej 77 kWh, która zapewnia autu zasięg 523 km (WLTP). Umieszczony z tyłu silnik elektryczny w ID.4 Pro Performance osiąga moc 150 kW/204 KM. Open space dla pasażerów: konstrukcja z dużym rozstawem osi umożliwiła zaprojektowanie wnętrza, które jest tak przestronne, jak wnętrze konwencjonalnego SUV-a klasy wyższej. Uwagę zwraca również nowoczesny system obsługi: dotykowy ekran o przekątnej wynoszącej nawet 12 cali, system obsługi głosowej reagujący na swobodnie wypowiadane frazy i współdziałający z Internetem oraz ID.Light należą do wyposażenia standardowego. W opcji jest dostępny wyświetlacz Head-up działający w technologii rozszerzonej rzeczywistości i wyświetlający wybrane znaki tak, jakby znajdowały się w naturalnym otoczeniu samochodu.
Niemal każdy Klient, który rozważa zakup elektrycznego samochodu zadaje pytania odnośnie możliwości ładowania. Celem Volkswagena jest jak największe uproszczenie tego procesu dzięki We Charge, który znajduje stacje ładowania w okolicy, pomaga zaplanować trasę i umożliwia ładowanie za pomocą karty We Charge w tysiącach publicznych punktów ładowania na terenie Europy. Samochody przyszłości są elektryczne i przyjazne dla środowiska: Volkswagen dostarcza klientom w Europie model neutralny (na etapie produkcji) pod względem emisji CO2. Wokół aut z rodziny ID. powstaje cały ekosystem motoryzacji przyjaznej środowisku.
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?
Akumulatory o różnej pojemności. Akumulatory ID.4 są dostępne w dwóch odmianach różniących się pojemnością energetyczną. W ID.4 Pure i ID.4 Pure Performance akumulator ma pojemność 52 kWh, co pozwala na pokonanie odległości do 346 km (wg WLTP). W pozostałych odmianach ID.4 zastosowano akumulator o pojemności 77 kWh, dzięki któremu pojazd może przejechać do 523 km (wg WLTP). Akumulator umieszczono pod kabiną pasażerską, co powoduje, że środek ciężkości samochodu znajduje się nisko, a jego masa jest optymalnie rozłożona. Duże koła w rozmiarze do 21 cali podkreślają sportowy charakter elektrycznego SUV-a. Dzięki prześwitowi wynoszącemu 16 cm auto sprawdza się także poza utwardzonymi drogami.
Trzy wersje mocy.
Elektryczny silnik umieszczony przy tylnej osi samochodu występuje w trzech wersjach mocy. W ID.4 Pure i ID.4 Pure Performance osiąga – odpowiednio – moc: 109 kW/148 KM lub 125 kW/170 KM, we wszystkich pozostałych dostępnych aktualnie wersjach ID.4 moc silnika wynosi 150 kW/204 KM. Najmocniejsza jednostka umożliwia ID.4 Pro Performance przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,5 s, prędkość maksymalną wszystkich wersji ID.4 ograniczono elektronicznie do 160 km/h. W 2021 roku w ofercie pojawi się sportowy model z napędem na cztery koła (ID.4 GTX).
Oczywiście musimy wspomnieć, że VW ID.4 w 2021 roku zdobył tytuł World Car of the Year. Pierwszy, elektryczny SUV Volkswagena uzyskał najwięcej głosów od międzynarodowego jury, które składa się z 93 dziennikarzy ID.4 przekonuje innowacyjnością oraz produkcją neutralną pod względem emisji CO2. Samochód Volkswagena po raz piąty znalazł się na najwyższym stopniu podium w konkursie World Car of the Year.
Volkswagen ID.4.
Volkswagen ID.5
W 2022 roku do rodziny elektrycznych samochodów marki Volkswagen dołączył pierwszy SUV typu coupé – ID.5. Dzięki nowemu, topowemu modelowi z rodziny ID. zwiększa się tempo ofensywy w dziedzinie aut elektrycznych prowadzonej przez Volkswagena w ramach strategii ACCELERATE. Model ID.5 powiększa cieszącą się dużą popularnością rodzinę modeli ID. Przyspiesza w ten sposób elektryfikację nowych samochodów, a także wkracza do nowego segmentu aut. Elegancki i wyróżniający się wyrazistą stylistyką elektryczny SUV typu coupé wyposażony jest w nowe oprogramowanie ID.Software 3.0, pozwalające m.in. na ładowanie akumulatorów energią elektryczną o większej mocy oraz zawierające zmodyfikowany system obsługi głosowej. Produkowany z neutralnym bilansem węglowym samochód łączy topowe technologie z ekspresyjnym designem. Dzięki wykorzystaniu w ID.5 systemów asystujących najnowszej generacji Volkswagen wykonuje kolejny krok na drodze ku technologii autonomicznej jazdy.
Nowy SUV typu coupé Volkswagena, niezależnie od tego, z jakiej perspektywy się na niego patrzy, wygląda niepowtarzalnie.
Charakterystyczne diodowe listwy z przodu (opcja) i z tyłu nadwozia wskazują, że ID.5 jest bez wątpienia członkiem rodziny ID. Kształt zderzaka i charakterystyczna linia dachu odróżniają go od produkowanego na różnych kontynentach modelu ID.4. Wyrazisty design coupé jest tu naprawdę niepowtarzalny. ID.5 GTX z jeszcze większym otworem zapewniającym dopływ powietrza chłodzącego, seryjnymi matrycowymi LED-owymi reflektorami IQ.Light z funkcją świateł drogowych oraz z tylnymi diodowymi lampami w technologii 3D ma jeszcze bardziej dynamiczną sylwetkę. W aucie tym menedżer dynamiki jazdy współdziała z systemami zarządzającymi układem napędowym i zawieszeniem. Znakomitą dynamikę zapewnia opcjonalne adaptacyjne zawieszenie DCC. W trybie jazdy D Volkswageny ID.5 i ID.5 GTX korzystają z funkcji żeglowania, w trybie B natomiast następuje odzysk energii.
Nowoczesna sylwetka i przestronne wnętrze nowych modeli świadczą o kreatywności Volkswagena i innowacyjności aut z rodziny ID. Mimo sylwetki przypominającej samochody coupé, pasażerowie podróżujący na tylnych siedzeniach w ID.5 mają tylko o 12 mm mniejszą przestrzeń nad głowami niż w Volkswagenie ID.4. Duży rozstawo osi wynoszący 2766 mm pozwalał na zaprojektowanie kabiny tak przestronnej, jak w SUV-ach pozycjonowanych o klasę wyżej niż ID.5. Pojemność bagażnika wynosi 549 litrów. Materiały wykończeniowe i jakość wykonania są na najwyższym poziomie. Zależnie od wersji wyposażenia wnętrza zastosowano różne rodzaje tapicerki. Perforowane logo ID. w górnej części oparć to wyróżnik opcjonalnych foteli o najwyższym standardzie.
Nadzwyczaj nowoczesny cyfrowy kokpit wyposażono w nowy system obsługi pokładowych funkcji. Ekran znajdujący się przed kierowcą oraz monitor systemu multimedialnego o wysokiej rozdzielczości zapewniają doskonały obraz. Dodatkowe informacje dostarcza kierowcy wyświetlacz ead-up w technologii rozszerzonej rzeczywistości. Nowe oprogramowanie ID.Software 3.0 zapewniło nową jakość działania systemu naturalnego sterowania głosem („Cześć ID.”). Teraz system ten potrafi się uczyć i umożliwia dostęp online do informacji zgromadzonych w chmurze. We wnętrzu zastosowano oświetlenie ambiente w 30 kolorach do wyboru. Z kolei w ramach usług We Connect kierowcy mogą korzystać online z informacji na temat natężenia ruchu drogowego w danej chwili, z aktualizacji map nawigacyjnych, danych na temat stacji ładowania akumulatorów czy z radia internetowego, a także z wielu innych funkcji.
Za sprawą komunikacji Car2X Volkswagen zapewnia nowy poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Dane przekazywane przez inne samochody Volkswagena oraz sygnały z urządzeń infrastruktury drogowej w obszarze do 800 m są odbierane w ułamku sekundy ostrzegając o niebezpieczeństwie, wypadkach czy korkach drogowych. Pas świetlny ID.Light w kokpicie nadaje tym ostrzeżeniom formę wizualną.
Motoryzacja wkroczyła na drogę z której już nie ma odwrotu.
Nowoczesne technologie idą w parze z samochodami elektrycznymi. Nowa jakość jazdy powoli zapuka do drzwi każdego z nas. Pozostaje nam trzymać kciuki za dalszy rozwój elektromobilności i wyczekiwać kolejnych rozwiązań ze strony marki Volkswagen.
Volkswagen ID.5.