Zobacz, jak zmieni SKODA do 2050 roku
Aktualnie jedynie 10% światowych tworzyw sztucznych jest poddawanych recyklingowi. W oceanach na każde 4 kilogramy żyjących w nim ryb przypada 1 kilogram plastiku.
ŠKODA nie pozostaje bierna w działaniach proekologicznych i ogłosiła właśnie swoje cele i plany w tym obszarze.
Realizacja tych zadań zaplanowana jest do 2030 roku:
- konsekwentne promowanie mobilności neutralnej dla klimatu;
- zmniejszenie o połowę emisji CO2 floty w porównaniu z 2020 r. w tym samym terminie;
- intensywne skupienie się na e-mobilności, produkcji neutralnej dla klimatu oraz materiałach wielokrotnego użytku i pochodzących z recyklingu.
E-mobilność i neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla
Kierunek jest jasny: do 2026 roku oferta ŠKODY wzbogaci się o trzy nowe modele w pełni elektryczne, a w kolejnych latach będzie ich więcej. Do 2030 roku udział samochodów całkowicie elektrycznych w europejskiej sprzedaży marki ma wzrosnąć do ponad 70 %.
Czeski producent samochodów dąży również do osiągnięcia maksymalnej możliwej redukcji emisji CO2 w całym cyklu produkcyjnym.
Fabryki ŠKODY w Indiach będą neutralne pod względem emisji CO2 w 2025 roku. Wszystkie trzy czeskie fabryki mają ten sam cel do 2030 roku, a jedna z nich – fabryka Vrchlabí – już osiągnęła ten cel pod koniec 2020 roku!
Cykl zrównoważonego rozwoju materiałów
Producenci samochodów przekonują: surowce nadające się do recyklingu (a jeszcze lepiej: te, które już zostały poddane recyklingowi), to materiały, których należy używać jak najczęściej. Dotyczy to zarówno nadwozia, podwozia, jak i wnętrza.
ŠKODA osiągnęła już niewiarygodny wyczyn, wykorzystując materiały nadające się do recyklingu, które stanowią ponad 95% masy samochodu.
Aby lepiej to zobrazować: w ŠKODZIE Octavia znaczna część stosowanych dziś surowców pochodzi z materiałów pochodzących z recyklingu. Oprócz stali, aluminium i szkła, obejmuje to tworzywa sztuczne i materiały izolacyjne, takie jak okładziny podwozia, nadkola i wykładziny bagażnika.
Poznaj ŠKODĘ Octavia
Konfigurator, cennik, szczegóły
Nowe elementy wnętrza
„Monomateriały”, czyli części składające się tylko z jednego materiału, są najłatwiejsze i najbardziej efektywne w recyklingu. Stosowane są np. w okładzinach wewnętrznych, kanałach wentylacyjnych lub jako przewodniki miedziane w wiązkach kablowych. Te materiały pochodzące z recyklingu są wykorzystywane na przykład w pokryciach siedzeń lub dywanikach.
Ze względu na wysokie wymagania techniczne większość części nowego samochodu jest dziś wykonywana z materiałów kompozytowych. Przykładem jest tapicerka drzwi w Octavii – 50% materiału kompozytowego wykonana jest tutaj z surowców odnawialnych.
Tradycyjnym materiałem wykorzystywanym dotąd we wnętrzach samochodów była skóra zwierzęca. To również można zrównoważyć, stosując przemyślane praktyki. ŠKODA używa ekstraktu z liści oliwnych do garbowania skóry w modelach Enyaq iV.
W zależności od modelu, skórę stosuje się wyłącznie na środkowej części siedzenia, na kierownicy, dźwigni zmiany biegów i rączce hamulca ręcznego.
Projektanci wnętrz coraz częściej zwracają się ku tapicerce tekstylnej tam, gdzie zwykle używana była skóra – na przykład na desce rozdzielczej.
Tkaniny wykonane w 85% z butelek PET pochodzących z recyklingu i w 15% z naturalnej wełny są już dostępne dla serii modeli Enyaq iV i Karoq. Po recyklingu są one przetwarzane na przędzę.
W przypadku pokrowców na siedzenia wewnętrzne Lodge w gamie modeli Enyaq iV przędza ta jest połączona z naturalną wełną staplową. Ekskluzywnie, ale ekologicznie!
ŠKODA pracuje nad opracowaniem zrównoważonych materiałów z naturalnymi komponentami, które w przyszłości będą również wykorzystywane w masowej produkcji.
Należą do nich na przykład włókna wytwarzane z buraków cukrowych, które są produktem ubocznym cukrowni w Dobrovicach w pobliżu zakładu Mladá Boleslav. Włókna buraków cukrowych wykorzystywane są do produkcji wypełniaczy do części z tworzyw sztucznych. Inżynierowie mogą również wykorzystać pulpę buraczaną: jest ona barwiona w specjalnym procesie w celu stworzenia akcentów stylistycznych we wnętrzu. Ale przyszłość należy również do włókien trawy srebrzystej (Miscanthus), a także przeprowadzane są eksperymenty z łuskami ryżu i włóknami konopi, korka i kokosa.
Zeroemisyjne, „wegańskie” samochody? Dla nas brzmi świetnie!