Czym jest ślad węglowy i czy samochody elektryczne Volkswagen są ekologiczne?
Kilka słów o misji Volkswagen Way-to-Zero.
Żeby odpowiedzieć na to pytanie trzeba zdać sobie sprawę, że czymś innym jest emisja lokalna szkodliwych substancji i gazów cieplarnianych do atmosfery w czasie jazdy oraz całość emisji, która jest efektem cyklu życia każdego egzemplarza samochodu.
Aby powstał, muszą zostać zbudowane, a potem pracować fabryki. Chodzi zarówno o zakład, który go konstruuje, jak i fabryki wszystkich dostawców niezbędnych części. Żeby samochód jeździł, trzeba go zasilić energią. Jej wyprodukowanie zawsze wiąże się z emisją gazów cieplarnianych. Na koniec życia, auta trzeba utylizować, co również wiąże się z emisją dwutlenku węgla i nie tylko.
Tymczasem z badania przeprowadzonego przez InsightOut Lab i Volkswagena w 2021 roku wynika, że 49% ankietowanych nie słyszała o pojęciu „ślad węglowy”. W czasach, w których kryzys klimatyczny jest jednym z najważniejszych światowych wyzwań, zrozumienie tego pojęcia, będzie miało wpływ na ograniczenie szkodliwego wpływu jaki wywieramy na środowisko naturalne.
Volkswagen Way To Zero
Marka Volkswagen wprowadza do swojej oferty nowe modele z elektrycznej rodziny ID: zarówno ID.3 jak i ID.4 to samochody opuszczające fabrykę w Zwickau jako neutralne pod względem emisji CO2. Volkswagen chcąc osiągnąć pełną neutralność węglową w 2050 roku stara się unikać zużycia energii, korzystać z jej odnawialnych źródeł i kompensować emisję, której nie da się uniknąć.
Pierwszy Volkswagen produkowany z zerowym śladem węglowym: ID.3
ID.3 ustanawia nowe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju: jego produkcja jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla biorąc pod uwagę także łańcuch dostaw. Do produkcji, na przykład, ogniw akumulatora ID.3 jest wykorzystywana wyłącznie energia pochodząca ze źródeł odnawialnych. Emisja, której w procesie produkcji nie da się uniknąć jest rekompensowana udziałem w certyfikowanych projektach służących ochronie środowiska, między innymi, poprzez inwestycje w projekt klimatyczny „Katingan Mataya Forest Protection” na indonezyjskiej wyspie Borneo.
Przyszłość mobilności powinna być pozbawiona emisji CO2 w możliwie jak najwyższym stopniu. Na drodze do osiągnięcia pełnej neutralności węglowej, potrzebujemy zróżnicowanych technologii napędowych, oferujących wydajność i moc w połączeniu z niską emisją CO2.Większość specjalistów jest zgodna co do tego, że samochody elektryczne zostawiają mniejszy ślad węglowy niż auta z tradycyjnym napędem spalinowym.