Nie taki rozrząd straszny.

Jak przedłużyć żywotność silnika?

Strona główna - Posts tagged "serwis"

Rozrząd...

Bez niego samochód nie wyruszy w żadną podróż. Dowiedz się, dlaczego NIGDY nie należy bagatelizować konieczności jego wymiany.

Wszystko, co należy wiedzieć o rozrządzie

Jeśli porównać rozrząd do części ludzkiego ciała: z pewnością byłoby to serce. To on koordynuje ruch tłoków i zaworów. To on napędza wał korbowy. To on koordynuje ruch mieszanki paliwowej w ten sposób, że w idealnym momencie trafia do cylindra, powodując jednoczesne wydobywanie się z niego spalin.

Rozrząd = pasek lub łańcuch + kilka rolek. Brzmi niepozornie, jednak bez niego – samochód nie wyruszy w żadną podróż.

układ rozrządu Nie taki rozrząd straszny

Zbliżający się termin wymiany rozrządu spędza sen z powiek niejednemu właścicielowi auta. Słowa mechanika zwykle brzmią jak wyrok: zerwanie paska zniszczy silnik, co będzie wiązało się z dużym kosztem naprawy i unieruchomieniem samochodu na długie dni.

Dlatego właśnie nie warto zwlekać z wymianą rozrządu i dalej cieszyć się bezawaryjną jazdą. Koszt wymiany zestawu jest „do przełknięcia”, a usługa wykonana o czasie znacznie przedłuży żywotność samochodu. Co za tym idzie – pozwoli w przyszłości sporo zaoszczędzić, poprzez uniknięcie poważnych awarii.

Jak wygląda awaria rozrządu?

Porównanie rozrządu z sercem jest nieprzypadkowe. Jego awaria zwykle nas zaskakuje, ciężko ją przewidzieć, a efekty – mogą być opłakane w skutkach. Zerwanie napędu rozrządu jest dla silnika śmiertelnie groźne. Nawet jeśli nie dojdzie do pokrzywienia zaworów i tłoków, samochód czeka długa i kosztowna „rehabilitacja”.

Jak często wymieniać rozrząd?

Szczegółowa odpowiedź na pytanie zależy od zastosowanego w samochodzie silnika oraz warunków technicznych określonych przez producenta. Te znajdziemy w książce serwisowej dołączonej do pojazdu.

Można założyć jednak, że warto byłoby rozważyć wymianę rozrządu po 5 latach eksploatacji auta. Nawet jeśli nie doszło do mechanicznego uszkodzenia paska (na skutek przebytych kilometrów), tworzywo z którego jest zbudowana, po wpływem zmiennych temperatur starzeje się i osłabia.

Ogranicz zaufanie do producentów części

Zdarza się, że producenci części podchodzą nazbyt optymistycznie do prognozowanej żywotności własnych produktów. Producent zaleca wymianę rozrządu po 90tys. km dla wszystkich użytkowników? A czy wziął pod uwagę warunki, w jakich eksploatowane jest auto?

Jeśli jeździsz głównie po mieście i na krótkich odległościach, podejmij decyzję o wcześniejszej wymianie tego kluczowego elementu. Podczas rozruchu w układzie rozrządu powstają szczególnie duże przeciążenia. Częste odpalanie i gaszenie silnika mocno osłabia konstrukcję paska i zwykle decyduje o jego wcześniejszej awarii.

Tak jak i Ty – my również słyszeliśmy o kierowcach, którzy na jednym rozrządzie przejechali 250tys. km. Nie uważamy ich jednak za zbyt rozsądnych i zapobiegawczych.

Nie ma wyboru – trzeba wymienić!

W jednym przypadku nie ma znaczenia, jak wiele kilometrów zrobił samochód ani ile czasu minęło od wymiany rozrządu. Mowa tu o momencie zakupu samochodu używanego. Nawet jeśli auto posiada dokumentację serwisową, a sprzedawcy naprawdę dobrze patrzyło z oczu – nie warto ryzykować. Znaczenie rozrządu jest zbyt potężne, by zbagatelizować sprawę.

Wymiana rozrządu – co oznacza w praktyce?

Mówiąc o wymianie rozrządu, tak naprawdę opowiadamy o wymianie paska. Podczas tej usługi montuje się również w samochodzie nowe rolki prowadzące, pompę wody oraz śruby montażowe. Wymiana paska odbywa się zwykle sprawnie i bez komplikacji.

W niektórych samochodach zamiast paska, producent zastosował łańcuch. Z założenia bardziej trwały – powinien nie wymagać wymiany przez cały okres eksploatacji silnika. W związku z jego domniemaną trwałością – montowany jest na spodzie motoru – dostęp do niego wymaga sporego wysiłku. W przypadku ewentualnej awarii (która zdarza się rzadko, ale zdarza się!) zwiastuje większe wydatki.

Części z drugiej ręki

Nie, nie i jeszcze raz nie! W przypadku rozrządu – elementów raz zdjętych absolutnie nie można montować ponownie!

Nie taki diabeł straszny, jak go malują – zestaw części niezbędny do wymiany rozrządu można zakupić w rozsądnych cenach. Korzystając z oryginalnych części producenta można nie tylko mieć gwarancję ich poprawnego działania, a wręcz podnieść wartość samochodu!

Sprawny mechanik wymieni pasek, rolki oraz pompę wody w około 2-3 godziny – warto zainwestować w fachową pomoc.

Nie unikniesz tej wymiany

Każdy kierowca powinien zdawać sobie sprawę z tego, że wymiana napędu rozrządu jest absolutnie podstawową procedurą serwisową. Przeoczysz termin –  samochód staje się bombą z opóźnionym zapłonem. Zużyty pasek w każdej chwili może pęknąć, co unieruchomi silnik. Unieruchomienie w większości przypadków będzie jednak dopiero pierwszym z problemów. Drugim i gorszym stanie się kolizja tłoków z zaworami, która spowoduje, że jednostka będzie nadawała się wyłącznie do gruntownego remontu.

Gdzie wymienić rozrząd?

Warto trafić na fachowców – do ceny części należy doliczyć cenę pracy mechanika. Im większą będzie miał wprawę, tym krócej potrwa wymiana, a co za tym idzie – mniej zapłacisz za robociznę.

Zarówno samochód, jak i ludzkie ciało posiada organy, które leczone powinny być fachowców.

UWAGA!

Nasze autoryzowane serwisy samochodów grupy Volkswagen regularnie oferują swoim klientom promocyjne ceny na wymianę rozrządu. Skontaktuj się ze swoim ulubionym serwisem grupy LELLEK, zapytaj o bieżącą ofertę i umów wizytę.

    Formularz kontaktowy

    Zostaw nam swoje dane, a my skontaktujemy się z Tobą w ciągu 2 godzin roboczych.

    W związku z realizacją wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO”), informujemy o zasadach przetwarzania Państwa danych osobowych oraz o przysługujących Państwu prawach z tym związanych.




    Pokaż porównanie (1/3)

    PORÓWNYWARKA JEST PEŁNA!

    W porównywarce mogą znajdować się jednocześnie trzy samochody.

    Wybierz samochód, który mamy zastąpić Audi Q7 45 TDI quattro.