Masz prawo wiedzieć i korzystać z przysługujących Ci świadczeń
Każda kolizja drogowa stanowi dla kierującego sytuację stresową. Ogarnięci nerwami łatwo stajemy się ofiarą dezinformacji lub nieścisłości podawanych na forach internetowych lub infoliniach.
Warto znać i walczyć o swoje prawa!
Warto wiedzieć, że:
- AUTORYZOWANY SERWIS
Zgłaszając szkodę do ubezpieczyciela masz prawo żądać, by naprawa odbyła się w wybranym przez Ciebie autoryzowanym serwisie danej marki samochodu – bez względu na to czy dany serwis jest punktem rekomendowanym przez ubezpieczyciela i czy ma z nim podpisaną umowę o współpracy. Serwis, w którym likwidowana jest szkoda, jest upoważniony do reprezentowania poszkodowanego w kontakcie z ubezpieczycielem. - ODSZODOWANIE
Masz prawo, by należne Ci odszkodowanie w ramach umowy ubezpieczenia OC sprawcy kolizji zostało ustalone w oparciu o ceny nowych części, bez potrąceń amortyzacyjnych (*nie dotyczy opon).
Chcesz wiedzieć więcej? Zapoznaj się z opracowaniem Rzecznika Finansowego – na które warto się powołać w kontakcie z ubezpieczycielem. - WYCENA SZKODY
Nie działaj pochopnie! Sam nie musisz wyceniać własnej szkody i nie musisz zgadzać się na wypłatę wyliczonego przez ubezpieczyciela i podanego Ci przez telefon odszkodowania – zdaj się na fachową obsługę autoryzowanego serwisu, który kompleksowo przygotuje kalkulację szkody i pomoże Ci w ustaleniu zakresu i kosztów naprawy. - KOSZTY NAPRAWY POJAZDU
Serwis przed podjęciem naprawy ustala z ubezpieczycielem jej zakres i koszty. Zdarza się, że ubezpieczyciel zaniża koszty naprawy stosując własne stawki za roboczogodzinę, które nie są adekwatne do realnie ponoszonych przez Serwis wydatków. Grupa LELLEK w przypadku niesłusznego zaniżania odszkodowania w zakresie wysokości stawki za roboczogodzinę, może skierować sprawę na drogę prawną w celu uzyskania od ubezpieczyciela pełnej kwoty za wykonaną naprawę powypadkową. Ciężar ryzyka uzyskania w takim przypadku spornej kwoty spoczywa wyłącznie na naszych serwisach – klient zlecający nam naprawę nie jest obciążany kosztami postępowania sądowego ani też obligowany do dopłaty różnicy w kosztach naprawy. - ORYGINALNE CZĘŚCI
Podczas likwidacji szkody z OC sprawcy lub AC (w zależności od wariantu), ubezpieczyciel ma obowiązek dokonania naprawy z wykorzystaniem oryginalnych nowych części. Ubezpieczyciel może zastąpić uszkodzoną oryginalną część zamiennikiem tylko po uzyskaniu Twojej zgody. Ubezpieczyciel może wykorzystać zamienniki tylko wtedy, gdy uszkodzone części były również zamiennikami. W przypadku kolejnej kolizji, raz użytego zamiennika nie można wymienić na oryginał. - SAMOCHÓD ZASTĘPCZY
Jako poszkodowany masz prawo do samochodu zastępczego na koszt OC sprawcy. W przypadku szkody częściowej okres, za który przysługuje poszkodowanemu zwrot kosztów pojazdu zastępczego, to czas rzeczywistej
naprawy z uwzględnieniem elementów naprawy (np. czas sprowadzenia do serwisu części zamiennych, czas na wyschnięcie powłoki lakierniczej, itp.) oraz procesu likwidacji szkody (np. czas oczekiwania na oględziny, czas poświęcony na uzgodnienie z ubezpieczycielem zakresu naprawy, itp.). Dokładnie temat opracował Rzecznik Finansowy.
Przed podjęciem decyzji o wynajęciu pojazdu zastępczego skontaktuj się z naszym Działem Likwidacji Szkód – doradzimy Ci w kwestii organizacji samochodu zastępczego i okresu jego udostępnienia w oparciu o indywidualne warunki polisy. - POMOC UBEZPIECZYCIELA
Poszkodowany w wypadku może zlikwidować szkodę u swojego ubezpieczyciela nie czekając na reakcję ubezpieczyciela sprawcy kolizji (tzw. likwidacja bezpośrednia). Warto zapytać swojego ubezpieczyciela, czy szkoda może być rozliczana bezpośrednio w oparciu o podpisane przez poszkodowanego dokumenty. - POMOC DROGOWA
Nie musisz korzystać z pomocy drogowej, która pojawiła się na miejscu kolizji bez Twojego wezwania. Masz prawo wezwać taką pomoc drogową, jaką chcesz. Jeśli będziesz dochodzić odszkodowania z własnego AC lub OC sprawcy i chcesz bezgotówkowo rozliczyć usługę pomocy drogowej – skontaktuj się z właściwym Assistance (swoim lub sprawcy).