Automatyczna skrzynia biegów oszczędza paliwo, wysiłek i miejsce – kiedy manualna skrzynia biegów ma jeszcze sens?
Właściciele nowych samochodów Škoda ulegli urokowi automatycznych skrzyń biegów. Z wyjątkiem najmniejszego modelu, Fabii, większość kupujących decyduje się teraz na samochody wyposażone w automatyczną skrzynię biegów. Nie tylko zwiększa to komfort jazdy na długich trasach lub podczas podskakiwania po mieście, ale w praktyce pomaga również zmniejszyć zużycie paliwa.
Automatyczne skrzynie biegów upraszczają kontrolę pojazdu i minimalizują błędy kierowcy oraz złe nawyki. W rezultacie udział automatycznych skrzyń biegów w zakupie nowych samochodów nadal rośnie.
Na przykład w 2018 r. tylko 13% nabywców Fabii wybrało automatyczną skrzynię biegów, podczas gdy do 2024 r. liczba ta wzrosła do 31%. W przypadku większych i droższych modeli wzrost jest jeszcze bardziej drastyczny i tylko mniejszość właścicieli chce manualnej skrzyni biegów. W przypadku Octavii 72% klientów wcześniej preferowało manualną zmianę biegów, ale do 2024 r. 80% wszystkich sprzedanych Octavii było wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów DSG.
Najnowsze generacje Superba i Kodiaqa są teraz dostępne wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów. Popyt na skrzynie manualne był już niski w 2018 r. (odpowiednio 22% i 15%) i nadal spada. Modele elektryczne, ze swej natury, również działają z pewną formą „automatycznej” skrzyni biegów. Silniki elektryczne wykorzystują stały współczynnik przełożenia do napędzania kół, eliminując potrzebę zmiany biegów. Kierowca po prostu wybiera żądany tryb jazdy za pomocą selektora.
Przestronniejsze wnętrze, niższe zużycie paliwa
Oprócz bezwysiłkowej jazdy, nowoczesne automatyczne skrzynie biegów oferują inne korzyści, które wciąż się rozwijają wraz z postępem technologicznym. Nie tylko zwiększają komfort, ale także zmieniają biegi szybciej i precyzyjniej, poprawiają wydajność i udowodniły swoją niezawodność na przestrzeni lat.
Ciekawą nowością jest przeniesienie dźwigni zmiany biegów z konsoli środkowej na kolumnę kierownicy. Zmiana ta była możliwa dzięki cyfryzacji, a konkretnie wprowadzeniu technologii shift-by-wire, w której komputer steruje skrzynią biegów, a kierunek jazdy nie jest już wybierany mechanicznie za pomocą dźwigni. Ta konfiguracja jest obecnie dostępna w nowych modelach Superb i Kodiaq.
Dzięki inteligentnym funkcjom nowoczesne automaty potrafią dokładnie przewidywać różne sytuacje na drodze i unikać niepotrzebnych zmian biegów. Ich zalety są szczególnie widoczne w połączeniu z zaawansowanymi systemami wspomagania, które wykorzystują dane z nawigacji, czujników i kamer. Automatyczne skrzynie biegów działają również bezproblemowo z łagodnymi hybrydowymi i hybrydowymi typu plug-in, umożliwiając funkcje takie jak jazda na luzie z wyłączonym silnikiem i hamowanie regeneracyjne.
W cyklu WLTP pomiary są wykonywane przez doświadczonego kierowcę testowego, który zmienia biegi dokładnie tak, jak idealnie potrzebują tego skrzynia biegów i silnik. Jednak podczas codziennej jazdy kierowcy często nie zwracają aż tak dużej uwagi na zmianę biegów, co prowadzi do większego zużycia paliwa. Natomiast skrzynie biegów DSG są zaprogramowane tak, aby zmieniać biegi tak wydajnie, jak to możliwe, w każdej chwili.
Zalety skrzyń biegów
Skrzynia biegów manualna
- niższa cena
- mniejsza masa
- większe poczucie kontroli nad samochodem
Skrzynia biegów automatyczna
- wygodniejszy układ kierowniczy
- inteligentna zmiana biegów przynosi korzyści w zakresie zużycia paliwa
- umożliwia korzystanie z bardziej zaawansowanych funkcji wspomagających
- zapobiega błędom kierowcy
Zaletą manualnych skrzyń biegów jest ich prostota
Pomimo wielu zalet automatów, manualne skrzynie biegów nadal mają swoje mocne strony. Ich zalety często zależą od konkretnej konfiguracji samochodu i preferencji rynkowych. Ponieważ automatyczne skrzynie biegów są droższe w produkcji, klienci muszą za nie dodatkowo zapłacić. To sprawia, że automaty są bardziej popularne w większych i droższych modelach, gdzie premia cenowa jest mniej zauważalna.
Manualna skrzynia biegów jest również kojarzona ze sportowym stylem jazdy. Chociaż manualna zmiana biegów jest technicznie wolniejsza niż skrzynia DSG (którą nadal można kontrolować ręcznie za pomocą łopatek lub dźwigni zmiany biegów), zapewnia ona bardziej bezpośrednie połączenie między kierowcą a samochodem, oferując większe poczucie kontroli. Manualne skrzynie biegów są również nieco lżejsze od automatycznych, co może poprawić prowadzenie. Dlatego manualne skrzynie biegów są nadal postrzegane jako „oznaka honorowa” dla doświadczonych kierowców, mimo że prawdziwie sportowe wrażenia z jazdy są rzadkie w dzisiejszych warunkach dużego natężenia ruchu.
Różne rynki, różne preferencje
Preferencje klientów różnią się znacząco na kluczowych rynkach Škody. Na przykład w Czechach 56% nabywców Octavii wybiera automatyczną skrzynię biegów, w Polsce jest to o 65%, podczas gdy w sąsiednich Niemczech odsetek ten wzrasta do 90%. Istnieją również rynki, na których samochody są sprzedawane wyłącznie lub prawie wyłącznie ze skrzyniami automatycznymi. Należą do nich Australia, Nowa Zelandia, Izrael i Turcja. Automatyczne skrzynie biegów są również bardzo popularne w krajach nordyckich i bałtyckich, podczas gdy skrzynie manualne nadal mają znaczący udział na rynkach takich jak Czechy i Słowacja.
Ostatnie aktualności
Škoda Elroq w ofercie premierowej
Škoda Otavia - lider wśród kompaktów
Poznaj nową Škodę Elorq