Samochody Škoda są wyposażone w szereg nowoczesnych asystentów zaprojektowanych tak, aby pomóc uniknąć kolizji podczas cofania lub skręcania. Systemy te nie tylko ostrzegają o zbliżającym się niebezpieczeństwie, ale mogą nawet automatycznie włączyć hamulce w sytuacjach awaryjnych. Dowiedz się, jak działają i dlaczego warto je mieć włączone — nawet jeśli czasami wydają się nadmiernie ostrożne z perspektywy kierowcy.
W dążeniu do maksymalnego bezpieczeństwa modele Škody są wyposażone w zestaw zaawansowanych asystentów hamowania, którzy są w stanie hamować i stabilizować pojazd bez ingerencji kierowcy, gdy jest to potrzebne. Zawsze działają w celu zapobiegania kolizji, a ich zachowanie opiera się na ścisłych zasadach opartych na zasadzie, że „nigdy nie można być zbyt ostrożnym”.
Dotyczy to na przykład systemu Front Assist, który ma zapobiegać zderzeniom czołowym lub przynajmniej minimalizować ich skutki. Aktywuje się nie tylko wtedy, gdy wykryje przeszkodę lub inny pojazd niebezpiecznie blisko przed sobą, ale także wtedy, gdy wyczuje, że rowerzysta lub pieszy może niespodziewanie przeciąć drogę samochodowi.
Te systemy mogą czasami wydawać ostrzeżenia — lub nawet interweniować — gdy kierowca jest już świadomy potencjalnego zagrożenia i planuje zareagować na czas, na przykład podczas omijania zaparkowanych samochodów. Dla kierowcy może to być jak zakłócający, fałszywy alarm. Jednak biorąc pod uwagę, że poważny wypadek może się zdarzyć już po kilku sekundach rozproszenia uwagi, jest to niewielka cena za bezpieczeństwo. Ponadto nigdy nie można wykluczyć możliwości błędu innego kierowcy lub awarii technicznej. Badania pokazują, że awaryjne hamowanie może zapobiec nawet połowie wszystkich wypadków.
Samochody Škoda obejmują kilku asystentów, którzy mogą „nacisnąć hamulec” za kierowcę. Systemy te aktywują się tylko wtedy, gdy wykryją bezpośrednie ryzyko kolizji. Następujące asystenci bezpieczeństwa są w stanie hamować w imieniu kierowcy:
- Czujniki parkowania z automatycznym hamowaniem – Te czujniki zazwyczaj informują kierowcę o pobliskich przeszkodach. Jeśli kierowca nie zahamuje na czas, funkcja automatycznego hamowania może zapobiec drobnym kolizjom.
- Automatyczne hamowanie awaryjne podczas cofania – Podczas cofania często zdarzają się ryzykowne sytuacje, takie jak wyjeżdżanie z ciasnego rzędu zaparkowanych samochodów. Jeśli pojazd, rowerzysta lub pieszy zbliży się zbyt blisko, samochód może zatrzymać się sam.
- Front Assist i Anti-Collision Assist – Aktywuje się, gdy zderzenie czołowe jest nieuchronne. Nawet w warunkach słabej widoczności może wykryć nieoświetlonych pieszych lub rowerzystów.
- Turn Assist – Część systemu Front Assist, interweniuje podczas skręcania na skrzyżowaniach, gdy istnieje ryzyko zderzenia z nadjeżdżającym ruchem.
- Multi-Collision Brake – Jeśli poduszki powietrzne zostaną uruchomione, hamulce automatycznie włączają się, aby zatrzymać pojazd i zapobiec dalszym zderzeniom.
- Emergency Assist – jeśli system utrzymywania pasa ruchu wykryje, że kierowca nie reaguje na ostrzeżenia i nie trzyma rąk na kierownicy (np. z powodu nagłego wypadku medycznego), pojazd zatrzyma się sam, włączy światła awaryjne i odblokuje drzwi.

zatrzymują samochód, jeśli wykryją przeszkodę podczas parkowania. Czujniki mogą również uznać trawę lub krawężnik za przeszkodę.

system, który pomaga uniknąć lub złagodzić kolizje z pojazdami z przodu. Oznacza to, że może również ostrzec Cię, jeśli zbliżasz się do rzędu zaparkowanych samochodów, które chcesz wyprzedzić.
Typowe sytuacje, w których pojazd może nieoczekiwanie zahamować, obejmują parkowanie w ciasnych miejscach lub jazdę po nierównym terenie. Gdy tylko kierowca nie zareaguje na ostrzeżenia wizualne i dźwiękowe, asystent automatycznie zahamuje. Ponieważ system działa poprzez odbijanie fal ultradźwiękowych, może czasami reagować na obiekty, które zarówno kierowca, jak i samochód mogą łatwo pokonać — takie jak krawężniki, wysoka trawa lub inne przedmioty, które fizycznie nie są rzeczywistymi przeszkodami, ale których system nie może odróżnić od stałych. W takich przypadkach pojazd zatrzymuje się, ale nie oznacza to, że kierowca nie może dokończyć manewru. Porada jest prosta: postępuj zgodnie z ostrzeżeniem, a cofając, zwolnij poniżej progu bezpieczeństwa 1,5 km/h, w którym to momencie asystent nie będzie interweniował. To samo podejście, w połączeniu z maksymalną ostrożnością, ma zastosowanie, gdy kierowca musi przejechać bardzo blisko przeszkody — takiej jak zaparkowany samochód lub słup — mając tylko kilka centymetrów zapasu.